NYHET

Tilko – ny nasjonal løsning for nettilknytning

Glitre Nett har nå tatt i bruk Tilko, som er en ny nasjonal tjeneste for håndtering av større tilknytningssaker over 1 MW. Tjenesten koordinerer informasjon om større tilknytningssaker på tvers av nettnivåer, fra distribusjonsnett til transmisjonsnett. - og gir en mer effektiv og standardisert behandling.

Strømmast med blå himmel
− Tilko er utviklet i samarbeid med nettselskaper over hele landet og regulerende myndigheter, og vil være felles tjeneste for å standardisere tilknytningsprosessen til strømnettet. For kunder og andre aktører innebærer overgangen til Tilko at større tilknytningssaker nå behandles i en felles nasjonal løsning. Dette gir bedre oversikt, mer forutsigbar saksbehandling og mulighet til å følge status gjennom hele prosessen, sier Per Gøran Bergerud, leder for seksjon kunde i Glitre Nett.
− For oss som nettselskap betyr bruken av Tilko en enklere oppfølging av kunder, og koordinering mellom Statnett og andre nettselskaper. Vi får også bedre datagrunnlag for nettplanlegging og kapasitetsvurderinger, tydeligere oversikt over etterspørsel og fremdrift i tilknytningssaker, og bedre støtte for å følge opp regelverkskrav og myndighetspålagte modenhetsvurderinger, sier Per Gøran Bergerud.
Det er selskapet ElBits som leverer Tilko. ElBits er de norske nettselskapenes felleseide selskap, som leverer digitale tjenester til bransjen. Tilko er den første fellesløsningen som Elbits ruller ut til sine eiere: et digitalt produkt som rydder opp i en uoversiktlig prosess og styrker felleskapet i nett-Norge.
Les mer på våre sider om