Dødsbo

Når noen dør, er det mange praktiske oppgaver som må tas hånd om. Regninger må betales, og avtaler hos leverandører må avsluttes. Vi har full forståelse for at det kan være belastende å skulle ordne opp i alt det praktiske midt i sorgen. Når en person går bort, opphører det juridiske kundeforholdet, og vi ønsker derfor å overføre nettleieavtalen til en ny kunde så snart boet er oppgjort.

Hva må gjøres med strømmen?

Ofte har avdøde hatt avtale med en strømleverandør. Strømavtalen blir først overført til Glitre Nett dersom strømleverandør sier opp avtalen. Det betyr ikke at strømmen blir stengt, men at avtalen blir overført med leveringspliktig strøm fra nettselskapet. Det er viktig å kontakte strømleverandøren og nettselskapet så snart som mulig for å informere dem om dødsfallet.

Hvordan får jeg informasjon om avdødes kundeforhold?

Når en person dør, har avdøde i utgangspunktet samme krav på personvern som de hadde mens de levde. Dette betyr at opplysninger om den avdøde ikke kan deles uten videre. For at Glitre Nett skal kunne utgi informasjon om avdødes kundeforhold trenger vi derfor kopi av skifteattesten eller en fullmakt som gir deg rett til å handle på vegne av dødsboet.

Kan jeg overta strømavtalen til avdøde?

Ja, det kan du. Prosessen kan variere litt avhengig av strømleverandøren, men her er noen generelle retningslinjer:
  • Ektefelle eller samboer: Hvis du er ektefelle eller samboer og bor på samme adresse som den avdøde, kan du vanligvis enkelt overføre strømavtalen til ditt navn. Dette kan gjøres via leverandørens nettsider eller ved å kontakte kundeservice.
  • Andre pårørende: Ta kontakt med strømleverandøren direkte for å få veiledning om hvordan du går frem. De kan gi deg spesifikke instruksjoner og hjelpe deg med å overføre avtalen eller opprette en ny avtale i ditt navn.

Blir strømmen stengt?

Strømmen i et dødsbo blir vanligvis ikke stengt så lenge strømleverandør og nettselskapet har tilgjengelig informasjon om kontaktperson i dødsboet. Det er viktig at løpende fakturaer blir betalt for å forhindre at strømmen blir stengt. Dersom du er usikker på om regningene er betalt bør du kontakte den aktuelle strømleverandøren/nettselskapet.