Krav til leverandører
Etikk og samfunnsansvar
Glitre Nett en høy etisk standard i alt vi foretar oss. Det innebærer blant annet at konkurransene skal gjennomføres på en forretningsmessig god måte, og at vi skal opptre overfor våre forretningspartnere og leverandører på en profesjonell måte. Vi forventer det samme fra våre leverandører.
Glitre Netts arbeid med samfunnsansvar skal være forretningsmessig basert og i samsvar med den bransjemessige og generelle nasjonale utviklingen på området.
Glitre Nett lever opp til de føringer som kommer fra norske myndigheter og etterlever prinsippene i FN-initiativet The Global Compact innenfor områdene menneskerettigheter, arbeidslivsstandarder, miljø og anti-korrupsjon.
Les mer om
Glitre Netts etiske retningslinjer for leverandører
. Åpenhetsloven
Styret i Glitre Nett har vedtatt Policy for ivaretakelse av menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i virksomheten. Dokumentet fastsetter rammene og de overordnede retningslinjer for Glitre Netts arbeid for menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold - både i egen virksomhet, mot forretningspartnere og mot leverandører. Dokumentet skal gi en klar beskrivelse av grunnleggende rammer og prinsipper for styring av risiko.
Glitre Nett respekterer internasjonalt anerkjente menneske- og arbeidstakerrettigheter både i egen virksomhet og i verdikjedene.
Glitre Nett forventer at alle forretningspartnere og leverandører opptrer i tråd med denne policyen og tilsvarende respekterer menneske- og arbeidstakerrettigheter gjennom hele verdikjeden. I kontrakter med leverandører oppstilles det derfor krav til at innholdet i denne policyen og etiske retningslinjer skal etterleves.
Utfyllende om selskapets Policy og arbeid for ivaretakelse av menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold finnes
her
Redegjørelse
Glitre Nett er et datterselskap i Å Energi, og således omfattet av deres redegjørelse etter åpenhetsloven 2023. Dokument for dette er å finne på deres nettside.
Helse, miljø og sikkerhet - HMS
Glitre Nett setter arbeid med helse, miljø og sikkerhet - HMS først, og har 0-visjon for skader i arbeid utført av eller på vegne av Glitre Nett.
Leverandøren skal drive aktivt sikkerhetsarbeid både på baser og i felt. Leverandøren skal delta i Kundens verne- og sikkerhetsarbeid.
Leverandør skal ha dokumenterte internkontrollsystem, etablerte systemer og rutiner for risikovurderinger og sikker jobbanalyse (SJA) samt utpekt en HMS-ansvarlig i selskapet.
Innenfor særlige tjenester stiller Glitre Nett krav til deltakelse i egne etablerte HMS- og sikkerhetsforum og til regelmessig HMS rapportering.
Bærekraft
Glitre Nett kjøper tjenester og materiell for store beløp hvert år, og bærekraftige anskaffelser er et område der selskapet vil kunne ha en vesentlig påvirkning.
Glitre Nett har stor fokus på bærekraft og å gjøre bærekraftige valg i gjennomføringen av prosjektene sine. Videre er det stor fokus på standardisering.
Glitre Nett har fokus på kontinuerlig forbedring ved å hele tiden se på hvordan man kan gjøre prosesser rimeligere, raskere og bedre.
Ytre miljø, forurensning og støy
Glitre Nett krever at våre leverandører oppfyller relevante miljøkrav, herunder bl.a. EPD for nettkomponenter og til enhver tid har fokus på løsninger med en miljøvennlig profil, herunder redusert energibruk og støy, (påvirkning på dyr og mennesker) lavest mulig utslipp (transport) og annen uheldig påvirkning på det ytre miljø.
Leverandøren skal ha kvalitetssikringsrutiner som skal minimere miljøbelastningen og etterleve miljøledelsestiltakene som anvendes under kontraktsarbeid mot Glitre Nett.
Rapportering av CO2
Leverandører skal som del av sin tjenesteutførelse til Glitre Nett skal utarbeide en oversikt som viser medgått drivstoff-forbruk (Jet-A1, Diesel, Bensin (oktan 98/95) og tilsvarende) samt eventuelle andre utslipp til det ytre miljø og hva som gjøres for å redusere slike utslipp der dette er relevant.
Leverandører skal så langt mulig benytte standard rapporteringsformater, eller samarbeide med Glitre Nett om en mal eller modell for slik rapportering dersom standard ikke foreligger.
Glitre Nett krever at leverandører som bryter sine forpliktelser knyttet til å begrense sine CO2 avtrykk, kompenserer for dette gjennom Gold Standard. Se
https://www.goldstandard.org
Generelle avtalevilkår
Glitre Nett benytter standard kontrakter herunder, NS-, NL-, SSA, Kolemo/Kolemini. Alternativt benyttes Glitre Netts eget tilpasset avtalegrunnlag for anskaffelsen eller Glitre Netts generelle avtalevilkår for tjeneste- og varekjøp.
Våre krav og betingelser for leverandører finner du i
Generelle avtalevilkår
for tjenestekjøp I våre standard avtalevilkår fremgår det at vi har netto 30 dagers betalingsbetingelser. Dersom ikke noe annet er avtalt, forutsettes det at fakturaen er i samsvar med dette. Vi aksepterer ingen fakturagebyrer.
Leverte produkter og tjenester skal til enhver tid være i samsvar med det som fremkommer av kontrakten og bestillingen. Avvik til dette skal varsles umiddelbart.
Frakt og eventuelle fakturagebyrer må være avtalt på forhånd. Våre standard leveringsbetingelser er i henhold til siste utgave av INCOTERMS, DDP (fritt levert på bakken).
Krav til faktura
Glitre Nett godtar kun elektroniske fakturaer fra våre leverandører. Hensikten er å redusere behandlingstiden, øke kvaliteten og at vi sammen gjør en felles innsats for miljøet ved å redusere papirbruken. Det samme gjelder også for kreditnota og purringer.
Glitre Nett benytter PEPPOL 3.0/EHF som standard for faktura og kreditnota. For å sikre en korrekt behandling av fakturaene fra våre leverandører, er vi avhengig av at fakturaene tilfredsstiller noen minimumskrav. Kravene er i henhold til retningslinjer for formatet gitt av DFØ.
Kravet til fakturering gjelder for Glitre Nett AS, Organisasjonsnummer 982 974 011.
Konfidensialitetserklæring
Glitre Nett er underlagt strenge krav til taushetsplikt gjennom en rekke lover, herunder særskilt Energiloven og Kraftberedskapsforskriften, Forvaltningsloven, Offentleglova m.fl.
Enhver som utfører tjeneste eller arbeid for Glitre Nett plikter å hindre at andre får adgang eller kjennskap til det han i forbindelse med tjenesten eller arbeidet får vite om:
- kraftsensitiv informasjon
- noens personlige forhold, eller
- tekniske innretninger og fremgangsmåter samt drifts- eller forretningsforhold som det vil være av konkurransemessig betydning å hemmeligholde av hensyn til den som opplysningen angår.
Taushetsplikten gjelder også etter at vedkommende har avsluttet tjenesten eller arbeidet. Slike opplysninger skal heller ikke utnyttes i egen virksomhet eller i tjeneste eller arbeid for andre.
Informasjonssikkerhetsavtale
Glitre Nett er del av kraftforsyningens beredskapsorganisasjon (KBO) og har data som er omfattet av taushetsplikten etter:
Lov om produksjon, omforming, overføring, omsetning, fordeling og bruk av energi m.m. av 29. juni 1990 nr. 50 (energiloven – ENL) § 9-3, og
Forskrift om sikkerhet og beredskap i kraftforsyningen av 7. juli 2012 nr. 1157, sist endret fra 1. januar 2019, (kraftberedskapsforskriften – KBF) kapittel 6 Informasjonssikkerhet.
Kravene til informasjonssikkerhet er tydeliggjort i veiledninger som er tilgjengelig på NVEs nettsted www.nve.no.
Forretningspartnere, leverandører og underleverandører til Glitre Nett som kan eller vil få tilgang til kraftsensitiv informasjon i tråd med ovennevnte bestemmelser, plikter å inngå en sikkerhetsavtale med Glitre Nett og etterleve bestemmelsene.
Personkontroll
Glitre Nett krever i tråd med kraftberedskapsforskriftens § 6-7, at det gjennomføres en kontroll av alt personell som har tilgang til særskilte deler av vår virksomhet. Dersom Glitre Nett krever det er Leverandøren pliktig til å gjennomføre bakgrunnssjekk – og i noen tilfeller også kredittsjekk - av personell som skal yte tjenester til eller for Glitre Nett.
Leverandøren skal dokumentere gjennomført bakgrunnssjekk for aktuelle personer før oppstart av arbeidet. Dersom bakgrunnssjekken påviser anmerkninger av betydning, skal dette alltid avklares med Glitre Nett.
Databehandleravtale
Glitre Nett AS krever at alle leverandører som behandler personopplysninger, behandler disse i tråd med personvernprisnippene (GDPR) og signerer databehandleravtale før slik databehandling finner sted.
IKT Brukeravtale
IKT Brukeravtale skal inngås med alle ansatte og all innleid personell i Glitre Nett og/eller Å Energi. I tillegg gjelder den for de som gis tilgang til Glitre Netts IKT-systemer, får innsyn i opplysninger av en slik karakter at de ikke skal videreformidles i eller utenfor Glitre Netts lokaler, og/eller behandler informasjon tilhørende eller på vegne av Glitre Nett.