Økt beredskap som følge av varslet uvær «Amy» Les mer her Økt beredskap som følge av varslet uvær «Amy» Les mer herØkt beredskap som følge av varslet uvær «Amy» Les mer herØkt beredskap som følge av varslet uvær «Amy» Les mer herØkt beredskap som følge av varslet uvær «Amy» Les mer herØkt beredskap som følge av varslet uvær «Amy» Les mer herØkt beredskap som følge av varslet uvær «Amy» Les mer herØkt beredskap som følge av varslet uvær «Amy» Les mer herØkt beredskap som følge av varslet uvær «Amy» Les mer herØkt beredskap som følge av varslet uvær «Amy» Les mer herØkt beredskap som følge av varslet uvær «Amy» Les mer her
NYHET

Krevende feilretting etter uværet Amy

Uværet Amy har ført til store utfordringer for både samfunnet og strømnettet.

Tre over bygning og vei
Uværet Amy har ført til store utfordringer for både samfunnet og strømnettet. Med kraftig vind, store nedbørsmengder, oversvømmelser, jord- og leirskred, samt stengte veier, har situasjonen vært krevende. Glitre Nett har hatt en intensiv helg med feilretting, og på det meste var nærmere 29.000 kunder uten strøm. Fortsatt er det enkelte kunder som mangler strømforsyning.
– Vi har stor forståelse for at dette er en vanskelig situasjon for de som er rammet, og vi jobber så raskt vi kan for å rette de siste feilene, sier Leif Helge Skjelbred-Lahn, Beredskapsleder i Glitre Nett.
Over 200 personer er fortsatt ute i felt for å gjenopprette strømforsyningen. Dette inkluderer skogryddere, montører fra entreprenørselskaper og egne ansatte. I tillegg har nettsentralen og kundesenteret hatt ekstra bemanning og jobbet døgnet rundt for å håndtere situasjonen.
– Våre montører har gjort en imponerende innsats under svært krevende forhold. Vi er stolte av arbeidet de har lagt ned, sier Leif Helge Skjelbred-Lahn.
I tiden fremover vil det være behov for omfattende opprydding i de berørte områdene.

Automatisk kompensasjon ved langvarig strømbrudd

Kunder som har vært uten strøm i mer enn 12 timer vil motta økonomisk kompensasjon fra Glitre Nett. Ordningen gjelder både husholdninger og fritidsboliger, og utbetalingen skjer automatisk – det er ikke nødvendig å ta kontakt eller søke.
Kompensasjonen vil fremgå på en av de kommende nettleiefakturaene, senest 12 uker etter strømbruddet.
Satsene er som følger:
  • Husholdninger: 500 kroner ved strømbrudd over 12 timer, deretter 40 kroner per time.
  • Fritidsboliger: 125 kroner ved strømbrudd over 12 timer, deretter 10 kroner per time.
Merk at den totale kompensasjonen ikke kan overstige forventet innbetalt nettleie for inneværende år.

Har du hatt økonomisk tap eller skade?

Hvis du har hatt økonomisk tap eller skade som du mener Glitre Nett er ansvarlig for, anbefaler vi at du først kontakter ditt forsikringsselskap. Det gir som regel den raskeste løsningen for deg. Forsikringsselskapet kan kreve tilbake utgifter fra Glitre Nett dersom vi har ansvar for skaden. Dette gjelder også egenandelen du har betalt.