Hvordan få nettilknytning?

Her finner du relevant informasjon om tilknytningsprosessen du må gjennom for å få nettilknytning for større anlegg.

Glitre Nett har etter en leverings- og tilknytningsplikt for alle kunder som ønsker nettilknytning, økning i eksisterende effektuttak eller forsterkning av eksisterende spenningsnivå. Dette gjelder både forbruks- og produksjonskunder, og innebærer at vi også er pliktig å forsterke eksisterende nettanlegg eller bygge nye dersom det ikke er tilstrekkelig nettkapasitet tilgjengelig i det aktuelle området.
På grunn av en voldsom økning i behovet for nettkapasitet i Norge på svært kort tid, er det nå flere steder i eksisterende nett hvor etterspørselen er betydelig større enn tilgjengeligheten.
For å sikre at vi som nettselskap bygger ut nettet på en samfunnsmessig mest mulig rasjonell måte, er det etablert en som en samlet nettbransje i Norge står bak. Hensikten med denne er blant annet å gi deg som kunde økt forutsigbarhet i det løpet du må igjennom for å få tilknytning til strømnettet, samt å sikre at vi som nettselskap bygger det nettet det faktisk er behov for – der det er behov.
For å unngå såkalte markedsbarrierer, hvor umodne etableringer hindrer markedstilgang for andre mer realiserbare tiltak, gjør vi en av alle tilknytningsforespørsler med et effektbehov over 1 MW (1000 kW). Det kan også være aktuelt å gjøre tilsvarende vurdering av mindre tiltak ved behov.
Modenhetsvurderingen gjøres etter objektive kriterier, og det er kunden sitt ansvar å dokumentere modenheten for omsøkt tiltak. Det betyr at det er modenhetsdatoen som vil være styrende for hvilken plass i tilknytningskøen ditt tiltak vil få.
For utfyllende informasjon om tilknytningsprosessen, les mer på Fornybar Norge sine .

Ofte stilte spørsmål om tilknytning

Hva trenger dere å vite om meg og mitt prosjekt for å gi meg et svar om tilknytning?

Vi trenger å vite hvor og når du skal etablere tiltaket ditt, og hvor mye strøm du vil trenge den dagen anlegget er ferdig bygd. Dette er minimums informasjonskrav som må foreligge før vi kan vurdere om det er driftsmessig forsvarlig å tilknytte ditt tiltak til eksisterende nett eller ikke.
Det kan likevel være nyttig for oss å vite om prosjekter som er på gang tidlig, selv om ikke alle informasjonskravene er oppfylt, særlig hvis det er store tilknytninger som vil kreve svært store mengder strøm og som etter all sannsynlighet vil kreve store nettinvesteringer.
Er du i tvil om hvor mye nettkapasitet ditt tiltak vil ha behov for, anbefaler vi deg å prøve vår
Les mer om informasjonskrav og modenhetsvurderinger på Fornybar Norge sine .

Hva skjer hvis det ikke er nok nettkapasitet tilgjengelig der jeg ønsker tilknytning?

Alle nettselskap i Norge er forpliktet til å sørge for forsvarlig drift av strømnettet. Det betyr at nye tilknytninger ikke skal påvirke leveringskvaliteten og forsyningssikkerheten til eksisterende kunder.
Dersom din tilknytning vil medføre at forsvarlig drift ikke lenger kan opprettholdes, er nettselskapet pålagt å bygge ut nettet for å imøtekomme ditt behov. Du som kunde må da dekke din forholdsmessige andel av de kostnadene nettselskapet har med å bygge ut de deler av nettet din tilknytning utløser, såkalt .

Hvor lang tid vil det ta å få svar på min forespørsel om nettilknytning, og hva vil svaret inneholde?

Du skal normalt sett kunne forvente et svar fra oss på din tilknytningsforespørsel innen 4-6 uker. Et slikt svar vil inneholde en tilbakemelding på om det er driftsmessig forsvarlig å tilknytte ditt tiltak til eksisterende nett, eller om tilknytningen utløser behov for utbygging av nettet. Du vil også få et grovt, uforpliktende kostnadsoverslag, en såkalt grovkalkyle, samt et antatt tidspunkt for gjennomført tilknytning.
Fra du mottar vårt uforpliktende prissignal har du 8 uker på å svare om du ønsker å gå videre eller ikke. Mottar vi ingen tilbakemelding fra deg innen 8 uker, avsluttes saken hos oss og du må eventuelt søke om tilknytning på nytt.
For utfyllende informasjon om tilknytningsprosessen, les mer på Fornybar Norge sine .

Kan jeg bestille nettilknytning til et bestemt tidspunkt?

Vi må vite hvilket tidspunkt du ønsker nettilknytning på, men vi kan ikke garantere at det vil være mulig å møte det tidspunktet. Å bygge nytt nett kan ta lang tid, særlig dersom din tilknytning utløser behov for større tiltak.
Vi søker alltid å imøtekomme kundenes behov så raskt som mulig, men det er tiden det tar å gjennomføre de tiltakene som må til som styrer når anlegget faktisk blir tilknyttet. Du kan derfor ikke uforbeholdent bestille nettilknytning til et bestemt tidspunkt.