Hvordan få nettilknytning?

Her finner du relevant informasjon om tilknytningsprosessen du må gjennom for å få nettilknytning for større anlegg.

Alle nettselskaper i Norge har tilknytningsplikt. Det innebærer å sørge for at de som trenger ny eller økt tilgang til strømnettet, får det. Denne plikten omfatter også et ansvar for å sikre at strømnettet brukes og bygges ut på en effektiv og rasjonell måte.
Strømnettet består av tre nivåer:
- Transmisjonsnett – eies og driftes av Statnett.
- Regionalt distribusjonsnett (regionalnett) – Glitre Netts regionalnett omfatter anlegg i hele Agder, Buskerud, nordre Vestfold, Hadeland samt en 25 km linje i Voss.
- Lokalt distribusjonsnett (distribusjonsnett) – Glitre Nett eier distribusjonsnettet i hele Agder og i deler av Buskerud. I tillegg er det andre nettselskaper som eier distribusjonsnett i områder under Glitre Netts regionalnett.
En større tilknytningsforespørsel må ofte vurderes på alle tre nivåer.

Vanlig forbruk

Energidepartementet har bestemt at vanlig strømforbruk skal slippe å stå i tilknytningskø. Nettselskapene har plikt til å holde av kapasitet til:
  • Regionalnett: Uttak under 1 MW
  • Transmisjonsnett: Uttak under 5 MW og med et forventet årlig forbruk under 20 GWh
De aller fleste strømforbrukere har uttak under 1 MW, inkludert de fleste nærings- og tjenesteaktører.

Tidligfaseveiledning

For å hjelpe deg i en tidlig fase, har vi tilgjengeliggjort noen digitale verktøy for deg. Du kan bruke vår . Veilederen vil gi deg en pekepinn på hvor mye nettkapasitet ditt tiltak vil kreve, et grovt anslag på hvor lang tid det vil ta å bygge ut nett og til hvilken kostnad.
Når du vet mer om ditt behov kan du sjekke vårt om det er ledig kapasitet på lokasjonen til ditt prosjekt. Kartet er kun veiledende, og gjelder tilknytning av nytt forbruk og produksjon mellom 1 og 20 MW i distribusjonsnettet.

Hva skjer etter du har sendt din forespørsel om nettilknytning?

Når Glitre Nett har mottatt din forespørsel, må vi vurdere om det er å tilknytte prosjektet ditt uten tiltak i nettet.
For at prosjekter over 1 MW skal få reservert nettkapasitet eller stå i kapasitetskø, må prosjektet være . Når du sender inn søknad om tilknytning på over 1 MW til Glitre Nett er det vi som vurderer om prosjektet ditt er modent. Dersom søknaden din til oss er på 100 MW eller mer, er det Statnett som har ansvar for vurderingen. Statnett skal da gjennomføre modenhetsvurderingen i samarbeid med oss, og det er vi som gir deg en tilbakemelding etter vurderingen. .

Utredning av tiltak / koordinert prosjektutvikling

For saker som ikke umiddelbart kan tilknyttes strømnettet, må vi utrede hva som må til for å sikre prosjektet ditt tilknytning. Vi vil da inngå en utredningsavtale med deg, som forplikter deg til å betale for våre utredningskostnader. Utredningskostnadene er vil inngå som en del av dersom tilknytningen gjennomføres.
Dersom tiltaket krever investering i nye nettanlegg, vil vi inngå en avtale med deg om kostnadsdekning for videre planlegging av nødvendige nettiltak. Parallelt med vår planlegging, må du/dere også utvikle eget prosjekt. Før vi starter utbygging, må du/dere ha signert en .

Utbygging og idriftsettelse

I utbyggingsfasen bestiller vi nødvendig utstyr, bygger ut, ferdigstiller og setter nettanlegget i drift. I denne fasen er det viktig med dialog for å sikre at begge parter følger etablerte milepælsplaner, og informerer hverandre om eventuelle forsinkelser.
For utfyllende informasjon om tilknytningsprosessen, les mer på Fornybar Norge sine .

Ofte stilte spørsmål om tilknytning

Hva trenger dere å vite om meg og mitt prosjekt for å gi meg et svar om tilknytning?

Vi trenger å vite hvor og når du skal etablere tiltaket ditt, og hvor mye strøm du vil trenge den dagen anlegget er ferdig bygd. Dette er minimums informasjonskrav som må foreligge før vi kan vurdere om det er driftsmessig forsvarlig å tilknytte ditt tiltak til eksisterende nett eller ikke.
Det kan likevel være nyttig for oss å vite om prosjekter som er på gang tidlig, selv om ikke alle informasjonskravene er oppfylt, særlig hvis det er store tilknytninger som vil kreve svært store mengder strøm og som etter all sannsynlighet vil kreve store nettinvesteringer.
Er du i tvil om hvor mye nettkapasitet ditt tiltak vil ha behov for, anbefaler vi deg å prøve vår
Les mer om informasjonskrav og modenhetsvurderinger på Fornybar Norge sine .

Hva skjer hvis det ikke er nok nettkapasitet tilgjengelig der jeg ønsker tilknytning?

Alle nettselskap i Norge er forpliktet til å sørge for forsvarlig drift av strømnettet. Det betyr at nye tilknytninger ikke skal påvirke leveringskvaliteten og forsyningssikkerheten til eksisterende kunder.
Dersom din tilknytning vil medføre at forsvarlig drift ikke lenger kan opprettholdes, er nettselskapet pålagt å bygge ut nettet for å imøtekomme ditt behov. Du som kunde må da dekke din forholdsmessige andel av de kostnadene nettselskapet har med å bygge ut de deler av nettet din tilknytning utløser, såkalt .

Hvor lang tid vil det ta å få svar på min forespørsel om nettilknytning, og hva vil svaret inneholde?

Du skal normalt sett kunne forvente et svar fra oss på din tilknytningsforespørsel innen 4-6 uker. Et slikt svar vil inneholde en tilbakemelding på om det er driftsmessig forsvarlig å tilknytte ditt tiltak til eksisterende nett, eller om tilknytningen utløser behov for utbygging av nettet. Du vil også få et grovt, uforpliktende kostnadsoverslag, en såkalt grovkalkyle, samt et antatt tidspunkt for gjennomført tilknytning.
Fra du mottar vårt uforpliktende prissignal har du 8 uker på å svare om du ønsker å gå videre eller ikke. Mottar vi ingen tilbakemelding fra deg innen 8 uker, avsluttes saken hos oss og du må eventuelt søke om tilknytning på nytt.
For utfyllende informasjon om tilknytningsprosessen, les mer på Fornybar Norge sine .

Kan jeg bestille nettilknytning til et bestemt tidspunkt?

Vi må vite hvilket tidspunkt du ønsker nettilknytning på, men vi kan ikke garantere at det vil være mulig å møte det tidspunktet. Å bygge nytt nett kan ta lang tid, særlig dersom din tilknytning utløser behov for større tiltak.
Vi søker alltid å imøtekomme kundenes behov så raskt som mulig, men det er tiden det tar å gjennomføre de tiltakene som må til som styrer når anlegget faktisk blir tilknyttet. Du kan derfor ikke uforbeholdent bestille nettilknytning til et bestemt tidspunkt.