07.10.2025 19:31

Vi har jobbet på spreng i flere dager og de aller fleste av kundene våre har nå fått strømmen tilbake. Feilrettingsarbeidet er krevende og skadene på strømnettet er omfattende så noen av våre kunder vil dessverre fortsatt være strømløse i natt. Våre folk er klare til å fortsette arbeidet tidlig i morgen, og vi gir oss ikke før alle har fått strømmen tilbake. Vi har forståelse for at dette oppleves utfordrende og frustrerende og takker dere for tålmodigheten. Vi har også en del kunder som har fått strømlinjen revet ut fra husveggen. I slike tilfeller henger våre montører strømlinja opp igjen, men kunden må selv kontakte og bekoste elektroinstallatør for å sjekke at det ikke er skader inne på kundens anlegg før det er trygt å koble til strømnettet igjen.

07.10.2025 13:55

Glitre Nett har fortsatt høy beredskap og vi gjør alt vi kan for å rette feil og få strømmen tilbake til de siste kundene som fortsatt er uten strøm. Over 200 montører og linjeryddere er ute og jobber – og innsatsen er stor. Vi håper at alle skal ha strøm igjen før natten, men vi kan dessverre ikke love det helt sikkert. Tusen takk for tålmodigheten din. Vi vet dette er krevende, og vi setter stor pris på forståelsen.

07.10.2025 10:22

Fortsatt er det enkelte kunder som mangler strømforsyning. Glitre Nett har fullt fokus på feilretting. Vi har stor forståelse for at dette er en vanskelig situasjon for de som er rammet, og vi jobber så raskt vi kan for å rette de siste feilene.

Har du meldt inn strømbrudd, men ikke ser det i strømkartet?

Da kan det være en feil i lavspentnettet. Slike feil vises ikke alltid i kartet.
Har du fått SMS fra oss eller ser i strømkartet på glitrenett.no at du er uten strøm? Da ber vi deg om å holde telefonlinjen ledig, slik at de som trenger å melde inn farlige situasjoner eller viktige observasjoner kommer raskt gjennom.
Har du sett noe som kan hjelpe oss i arbeidet—som skader på strømnettet, trær over linjer eller andre farer? Hold linjen, så blir du satt over til vår feilmeldingstelefon.
Takk for tålmodigheten og for at du hjelper oss med å gjøre strømnettet trygt og stabilt igjen.

Pågående strømstanser

Spørsmål og svar om beredskap

Hva er beredskap?

Beredskap betyr i utgangspunktet «å være beredt», altså å være forberedt på en situasjon. Det brukes spesielt om å være forberedt på å møte kritiske situasjoner, dvs. å håndtere og redusere skadevirkninger av uønskede hendelser som kan føre til skade på eller tap av verdier eller personskade.
Glitre Nett har et stort og viktig samfunnsansvar. Vi skal sørge for at våre nærmere 320.000 kunder får en sikker og trygg strømforsyning. Derfor er vi alltid beredt til å rette feil som måtte oppstå. 365 dager i året – 24 timer i døgnet.

Hva bør jeg gjøre?

Når strømmen går kan det være lurt å sjekke om det er feil i ditt eget anlegg først. Vi har laget en sjekkliste på hva du bør undersøke.
Kjente feil i vårt strømnett registreres fortløpende i vårt . Vi sender også ut SMS til berørte kunder. Feilsøking og feilretting starter umiddelbart opp så snart vi er kjent med et strømbrudd.
Vi ønsker at du tar kontakt med oss ved strømbrudd som ikke er registrert i strømkartet og/eller du ikke har mottatt SMS fra oss.

Egenberedskap

Ved større strømbrudd under ekstremvær er det liv og helse som prioriteres først. Da kan det ta lengre tid før du får strømmen tilbake. Om strømmen plutselig går er det ikke bare lyset som forsvinner, men også elektrisk oppvarming, varmtvann og muligheten til lagring og oppvarming av mat. Egenberedskap er derfor viktig.

Nødstrømsaggregat når det er strømbrudd?

Er du kritisk avhengig av strøm på grunn av helse eller annet bør du ha et nødaggregat. Da blir du mindre sårbar ved strømbrudd.

Hvem kan hjelpe meg med liv og helse

Strømbrudd over lengre tid kan dessverre være ekstra krevende for noen, selv om man er godt forberedt. For eksempel ved helseutfordringer. Det er kommunen der du bor som har ansvar for liv og helse til sine innbyggere. Vi anbefaler derfor at du tar kontakt med din kommune om du trenger hjelp.

Hvilke rettigheter har jeg ved strømbrudd?

Hvis du er privatkunde og har vært strømløs over 12 timer, så har du krav på kompensasjon fra Glitre Nett. Kompensasjonen er uavhengig av om du har hatt økonomisk tap eller ikke, og utbetales automatisk som fratrekk på nettleiefakturaen.
Erstatning for ødelagt ting under strømbrudd dekkes svært sjelden av Glitre Nett. Vi anbefaler derfor at du tar kontakt med ditt forsikringsselskap. Det gir som regel det raskeste oppgjøret for deg. Forsikringsselskapet har mulighet til å fremme regress (tilbakebetaling av utlegg) overfor Glitre Nett, dersom vi har erstatningsansvar. Det gjelder også for kundens egenandel.

Hva gjør Glitre Nett for å hindre feil?

I Glitre Nett ønsker vi å være best mulig forberedt på eventuelle uønskede hendelser. Derfor har vi innarbeidede rutiner og systemer for å overvåke strømnettet vårt, og for hvordan vi skal håndtere feil i strømnettet dersom dette oppstår.
Glitre Nett rydder hele året vegetasjon langs luftledninger og tilhørende anlegg for at trær og busker ikke skal vokse for nær kraftledningene. Arbeidet gjøres i de såkalte ryddebeltene langs strømlinjenettet hvor Glitre Nett har rettigheter til å rydde skog. Dette utføres i tråd med forskrifter utarbeidet av Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB). .